کد خبر: ۱۵۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی:

پتروشیمی شیراز استفاده از پسماند فاضلاب را عملیاتی می کند/در خصوص کمربند سبز اقدام خاصی انجام نشده 

رشیدی کوچی بیان کرد: کمربند سبز پتروشیمی باید به سمت شهر مرودشت گسترش پیدا کند و این یک واقعیت انکارناپذیر است که مسئولیت آن بر عهده پتروشیمی است.

پتروشیمی شیراز استفاده از پسماند فاضلاب را عملیاتی می کند/در خصوص کمربند سبز اقدام خاصی انجام نشده 

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در استان فارس واحدهای صنعتی متعددی در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند و یک غفلت، می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر افزایش آلاينده ها و به تبع آن سلامت مردم بزند و حتی ممکن است این آثار زیان‌بار در نسل های بعدی بروز و ظهور پیدا کند.

نزدیک به سه دهه است که مبحثی تحت عنوان "کمربند سبز" برای صنایع آلاینده مطرح شده به گونه ای که مقرر گردیده صنایع بخشی از فضای واحد صنعتی خود و بخشی از محیط پیرامونی را به فضای سبز اختصاص دهند و از این طریق در کاهش آلودگی ها گامی موثر بردارند.

در همین راستا خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به بررسی وضعیت کمربند سبز در واحدهای صنعتی استان فارس خاصه پتروشیمی شیراز پرداخته و با نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و یکی از کارشناسان اداره کل محیط زیست فارس به گفتگو پرداخته است

کمربند سبز پتروشیمی باید به سمت شهر مرودشت گسترش یابد 

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی در خصوص کمربند سبز در اطراف پتروشیمی شیراز بیان کرد: به نظر می رسد تاکنون در خصوص کمربند سبز اقدام خاصی انجام نشده است و تنها به محدوده اطراف پتروشیمی معطوف شده است.

وی اظهار کرد: کمربند سبز پتروشیمی باید به سمت شهر مرودشت گسترش پیدا کند و این یک واقعیت انکارناپذیر است که مسئولیت آن بر عهده پتروشیمی است.

رشیدی کوچی در ادامه بر تعامل پتروشیمی و شهرداری در خصوص ایجاد کمربند سبز تاکید کرد و افزود: بخشی از حق آلاینده ای که پتروشیمی به شهرداری پرداخت می کند می تواند صرف ایجاد کمربند سبز شود.
 
نماینده مردم مرودشت در ادامه در خصوص استفاده پتروشیمی از پسماند فاضلاب اظهار کرد: با پیگیری مجدانه ای که انجام دادیم و تصمیماتی که گرفته شد مقرر گردید مجموعه پتروشیمی در تکمیل فاضلاب شهری مرودشت مشارکت داشته باشد و از پسماند یا پساب فاضلاب برای مصارف صنعتی خود استفاده کند.

وی افزود: در این خصوص توافق صورت گرفته و در مرحله بررسی طرح است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

 بخش اعظم ضلع شرقی پتروشیمی شیراز دارای فضای سبز مشجر است

قاسم نهاوندی معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست فارس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در کمربند سبز بهتر است گیاهان بومی که با شرایط اقلیمی سازگار هستند کاشته شود و ترجیحا باید درختان غیرمثمر استفاده گردد.

نهاوندی تصریح کرد: واحدهای صنعتی باید از پروژه سیستم تصفیه فاضلاب استاندارد برای تامین آب مورد نیاز درختان غیرمثمر استفاده کنند.

این مسئول با بیان اینکه ما در سطح استان فارس نسبت به مبحث کمربند سبز با جدیت پیگیر هستیم، بیان کرد: واحدهای صنعتی باید ۱۰ درصد فضای خود را به فضای سبز اختصاص داده و با بازرسی های کارشناسانه ای که انجام شده است تقریبا تمام واحدهای صنعتی فارس این مورد را رعایت کردند.

وی اذعان کرد: چنانچه گونه های مناسب در کمربند سبز واحدهای صنعتی کاشته شود، قابلیت جذب آلودگی ها و گرد و غبار را دارد.

نهاوندی خاطرنشان کرد: بخش اعظم ضلع شرقی پتروشیمی شیراز، دارای فضای سبز مشجر است که مقداری از آلودگی ها را جذب می کند اما ممکن است انتشار آلودگی ها در فضایی بالاتر از ارتفاع درختان باشد.

 وی افزود: واحدهای صنعتی موظفند آلودگی را به سطح استانداردهای محیط زیست برسانند. 

نهاوندی تصریح کرد: عمل فتوسنتز درختان، در تلطیف هوا و کاهش آلایندگی های زیست محیطی و در خودپالایی مناطق می تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد اما لازم است درختانی کاشته شوند که جاذبه آلاینده باشند و برای آبیاری آنها، چاره اندیشی اساسی و اصولی صورت گیرد ترجیحا درختان کم آب بر باشند.

افزایش سطح کمربند سبز صنایع به یک مطالبه عمومی در استان فارس تبدیل شود

به گزارش شیرازه، ضروری است با توجه تاثیرات مخربی که واحدهای صنعتی به واسطه تولید آلاینده ها می توانند بر زندگی مردم و محیط زیست داشته باشند، به صورت مستمر زیر ذره بین نهادهای متولی و نظارتی قرار داشته و افزایش سطح کمربند سبز صنایع به یک مطالبه عمومی در استان فارس تبدیل شود.

انتظار می رود سازمان حفاظت محیط‌ زیست با همین قاطعیت و جدیت بر نظارت های خود ادامه داده و بر رعایت الزامات زیست محیطی پافشاری کرده و تا زمانی که از رعایت الزامات زیست محیطی در واحدهای صنعتی به طور کامل مطمئن نشده، بر نظارت ها ادامه داده و برخورد قاطعی با صنایع متخلف صورت گیرد. 

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان